Jag har varit på studiebesök på braBil. Brabil är en firma servar och reparerar Volvo bilar. Man har också en skadeavdelning som lagar plåtskador och andra yttre kaross skador .Brabil har också en däck firma. Där finns också ett så kallat däck hotell. Där förvaras cirka 800 uppsättningar av däck, alltså 3200 däck. På Brabil säljs det både nya och begagnade Volvo bilar. Det säljs cirka 1700 bilar varje år.
Jag kom dit och då mötte min pappa mig utanför för han är service marknads chef där. Sen så gick vi in till hans kontor och då ställde jag frågorna till honom. Här är dem frågorna som jag ställde.
Vilka yrkesgrupper arbetar hos er?
-Personliga service tekniker och Bil plåt slagare, samt Administrativ personal så som arbetsledare, skaderäknare, reservdels personal, reklam ansvariga, bilförsäljare och däckspersonal.
Vilken utbildning har era anställda?
-Våra anställda har Teknisk utbildning, it-utbildning och sälj och ledar utbildning.
Hur går ni tillväga när ni ska anställa ny personal?
-Vi annonserar eller tar in på rekommendation
Hur går en anställningintervju till?
-Vi tar upp vart dem har gått i skolan, vilken inriktning dem har haft, vad dem har för betyg, referenser, tidigare arbetslivs erfarenhet och social kompetens, samt hälso status.
Egna frågor
Vilken inriktning hade du för att få det här jobbet?
-Jag gick Ekonomi, teknik och ledarskaps linjen på gymnasiet
Vad gillar du mest med det här jobbet?
-Att man får träffa nya människor varje dag.
/ Emil.B
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.